English version is under translation

Din order

Din varukorg är tom

Vad är "Mindful marketing" & bör ni använda denna praxis?

Vad är "Mindful marketing" & bör ni använda denna praxis?

Allt du behöver för att sticka ut är att inkorporera medveten marknadsföring, bättre känt som mindful marketing, och här är varför.

Konsumenterna är trötta på bullret

Vi är alla trötta på att bombarderas med aggressiva annonser som invaderar alla sociala medier och plattformar, och med tanke på det faktum att vi inte ens kan läsa en artikel utan att stänga 3 bannerannonser, har det blivit tröttsamt och har minskat kvaliteten på surfandet.

Konsumenter är välutbildade

Konsumenter är nu välutbildade och de köper inte bara utifrån varje företags etiska värderingar utan kräver också kvalitet och värdefullt innehåll på sociala medier.

Publiken i sig har förändrats.

Därför är det av största vikt att branschen förändras parallellt, med utgångspunkt i varje enskilt företags värderingar.

Vad är Mindful Marketing?

Mindful Marketing definieras som att känna till ditt varumärkes värderingar och sedan förmedla det till din publik på ett medvetet sätt. Det är en praxis att kommunicera syftet med varumärket samtidigt som man integrerar mindfulness-filosofin med bästa praxis inom modern marknadsföring.

Det kräver att marknadsförare letar efter lösningar som bäst betjänar deras kunder. Där konsumenten istället för att känna irritation vid annonser känner intresse och samhörighet.

Denna omvandling från reklam till att skapa etisk kommunikation, med respekt och ärlighet gentemot konsumenterna, som främjar innehåll som är användbart, pedagogiskt och underhållande är Mindful Marketing.

Mindful marketing = Etiskt företagande?

Mindful marketing praxis är, tyvärr, inte lika med etiskt företagande utan handlar om just hur man kan inkorporera mindfulness i sina processer och kommunikation. Däremot kan mindful marketing missanvändas vid exempelvis "Greenwashing", som många företag använder sig av istället för att faktiskt skapa värderingar och processer som är etiskt hållbara. Dessa företag spelar just på den nya konsumentens värderingar för att på så sätt dra till sig kunder som inte nödvändigtvis skulle köpa produkter eller tjänster från organisationen utan denna greenwashing.

Mindful marketing arbetar med balansen av att just vara sanningsenlig för att skapa tillit till publiken, vid missrepresentation som greenwashing kan detta skada ditt varumärke långt mer än vad det hjälper om det uppdagas.

Medveten marknadsföring kommer att stärka din publik och hjälpa dig att bygga en gemenskap - Vi behöver kommunikation som ger oss kraft.

Kommunikation kan få oss att känna oss som en del av en gemenskap, och om du uppnår detta med ditt varumärke kommer du att sälja mer än bara produkten. Människor behöver den mänskliga faktorn för att religiöst följa ett varumärke och marknadsföra det som sitt eget. Och allt detta handlar om att välja dina varumärkesvärden och att se till att de är invävda i ditt berättande hela tiden.

 

Så hur kan du börja använda mindful marketing?

Kul att du frågade! Jag kommer prata mer om medveten marknadsföringsstrategi och hur du, genom att använda detta i din marknadsföring, kan skapa en djupare kontakt med din publik. Så - Stay tuned!

Föregående
Nästa

Lämna en kommentar

Vänligen notera att alla kommentarer modereras innan publicering.